maandag 27 oktober 2014

Waarom je in Singapore niet rustig op de wc zit!

September 2014

We zijn allemaal erg blij met onze eigen spulletjes, Ole en Amelie spelen de eerste dagen uren lang op hun kamer, het lijkt wel sinterklaas met al dat speelgoed dat er ineens (weer) is! Ook de buurkinderen komen graag spelen, weer eens wat ander speelgoed dan thuis!
Amelie laat trots haar kamer zien met haar eigen spulletjes. Josephine en Amelie, buurmeisjes en klasgenootjes!
Een brief van Amelie aan haar vriendinnetje Aukje
in Ootmarsum (dit postpapier had Aukje als afscheidskadootje gegeven)

We proberen traditiegetrouw elke vrijdagavond naar een foodcourt te gaan om de kinderen Aziatisch eten te laten proeven. Ze hebben nog steeds een voorkeur voor Westers eten, maar langzamerhand beginnen ze ook de Aziatische keuken steeds meer te waarderen.
 
 


Adam foodcourt, bij ons om de hoek


Adam foodcourt
clams



6 september was het Chinese Mid Autumn Festival oftewel New Moon Festival (Chinese Herfst) en was er een lampionoptocht voor de kinderen bij ons op de condo. Iedereen had een mooie lampion en de meeste kindjes waren verkleed. Er waren sterrenflikkers en new moon-cakejes. Ole was onze fotograaf vandaag!

Philippa en Josephine

Amelie en Josephine

Merle, Erik-Jan en buurman Jitse


de optocht gaat beginnen!

Ole en Ole


Amelie


Amelie en Ole


en natuurlijk sterrenflikkers



Verder zijn we na lang wikken en wegen toch lid geworden van de Hollandse Club! Amelie wil op zwemmen, dus ze kan mooi bij Aquaducks op de Hollandse Club. Erik-Jan gaat er tennissen met Rogier en ik ga met Kim en Willemijn aquaspinnning doen. Verder kun je lekker eten op de club en af en toe naar het optreden van bijvoorbeeld een Nederlandse cabaretier. De Club is met name leuk om andere mensen te ontmoeten en om af te spreken voor een hapje en een drankje. De kinderen vinden het er super omdat er altijd wel kindjes van school zijn om mee te zwemmen of te voetballen. En verder is dit natuurlijk de enige plek in Singapore waar je poffertjes, patat speciaal, broodje kroket en bitterballen kunt eten! En niet te vergeten, op de club is ook de Hollandse winkel met Nederlandse producten, zoals Calve, Koopmans pannenkoekenmix etc.

Net toen het normale leventje een beetje z'n gang leek te gaan, hoorde ik van de Filipijnse hulp van de buren dat je altijd moet doortrekken voordat je naar het toilet gaat, omdat er wel eens een slang uit het riool omhoog zou kunnen komen.......! In de riolen van Orchard schijnt een 6 meter lange python of Anaconda rond te glibberen die ze maar niet kunnen vangen. Je begrijpt dat ik geen seconde meer lekker zit! Zo snel mogelijk doen wat je moet doen, ondertussen tussen je benen door glurend of er niets omhoog komt om je in je billen te bijten! Achteraf hoor ik van iedereen dat dit ooit inderdaad 1 keer gebeurd is, maar dat het verder een broodje aap verhaal is en dat de Filipijnse hulpen nogal bijgelovig zijn en ons Westerlingen graag op de kast jagen. Toen ik de kinderen vroeg of ze op school ook instructies hadden gekregen om eerst door te trekken voordat ze naar het toilet gaan en toen dat niet zo bleek te zijn, kon ik weer een beetje relaxed adem halen. Want als dit gevaar zich daadwerkelijk voor zou doen, dan zou de school de kinderen hierover toch wel goed voorlichten? Dit hou ik mezelf dus maar voor. Toiletbezoek is immers een dagelijks terugkerend fenomeen, om over de waterrekening nog maar te zwijgen...!

Ik vertelde het verhaal aan mijn vriendinnen en je begrijpt dat zij sindsdien ook geen rustig toiletbezoek meer hebben. Het was hoog tijd om de zinnen eens te verzetten op een girls-night-out.
Willemijn, Kim en ik zijn een avondje uit geweest naar Dempsey Hill, we hebben heerlijk gegeten bij de Red Dot, brewhouse en restaurant.

Merle Willemijn en Kim avondje uit

Ik had al verteld dat de kinderen een koelbox meekrijgen naar school, met hun lunch er in. Uiteraard zorg ik voor een verantwoord, gezond en afwisselend menu. Zoals je hieronder op de foto kunt zien viel dat bij Ole niet zo in de smaak. Toen ik na school zijn koelbox opende vond ik dit:

"ik wil geen ham. Gatver druiven."
Ole heeft zijn eerste huiswerk voor Engels (de onderstreepte woorden moest hij verplicht gebruiken in een zelfbedachte zin):


Omdat ze op de Hollandse School in verband met IPC (International Primary Curriculum) voor de creatieve en zaakvakken veel werkstukken moeten maken, werd aangeraden dat alle kinderen al in groep 6 hun typediploma zouden halen. Naast het gewone huiswerk en het huiswerk voor Engels is Ole dus ook begonnen met Typetopia. Maar helaas heeft hij nog niet veel vorderingen kunnen maken, er kwam een klein kinkje (pinkje) in de kabel!  Hierover vertel ik meer in mijn volgende blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

je kunt hier een reactie achterlaten